2013. szeptember 16-ától a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) több felszíni járatán egy éven keresztül tesztjelleggel biztosítja a kerékpárok szállításának lehetőségét . A fővárosi tömegközlekedésben eddig csak a HÉV-en, a fogaskerekűn és a dunai hajón volt szállítható kerékpár, hétfőtől azonban a Fenyőgyöngye és a Mátyáshegy felé közlekedő 65-ös és a 165-ös autóbuszon, a Németvölgyet és Farkasrétet elérő 59-es, 59A villamoson, valamint a zuglói 77-es trolibuszon is.

Kerékpárszállítás közlekedési eszközökön

A főváros közlekedésszervezőjeként a BKK fontosnak tartja a kerékpározás integrációját közösségi közlekedéssel, a kombinált utazási lehetőségek támogatását, ezért döntött további felszíni tömegközlekedési eszközökön történő kerékpárszállítás tesztjellegű bevezetéséről. 2013 tavaszán fontos lépés történt: miután a HÉV-járatokon már évek óta lehetőség van a kerékpárok szállítására, kiterjesztették ezt a lehetőséget az előre tervezett karbantartások idején közlekedő HÉV-pótló autóbuszokra is. A felmérések alapján csak a 60-as járat, azaz a fogaskerekű vonalán egy átlagos hétvégi napon az utazók 18%-a él a kerékpárszállítás lehetőségével.
A BKK a tömegközlekedési járatok üzemeltetőivel együttműködve megállapította, hogy a legtöbb járműtípus átalakítás nélkül, míg néhány típus kismértékű átalakítással alkalmas a kerékpárok szállítására. A lehetőségek kigondolásában a Magyar Kerékpárosklub szakemberei is részt vettek, akik támogatják a fokozatos megvalósítást és tesztidőszakot a tapasztalatszerzés céljából. A tesztvonalak kiválasztásakor az ott közlekedő járműtípusokon felül figyelembe vették a járatok földrajzi elhelyezkedését, illetve az utasforgalmi terhelését is. A tesztben egy-egy autóbusz-, trolibusz- és villamosvonal vesz részt.
Ezen szempontok alapján a választás két hegyi vonalra: az 59-es és 59A villamosra, valamint a 65-ös és 165-ös buszra, illetve a pesti oldalon a hosszú útvonalon közlekedő zuglói 77-es trolibuszra esett. A számítások szerint a lehetőségek kiszélesítése növeli a kerékpározás vonzerejét azáltal, hogy kiegészítő szolgáltatásként szükség esetén van lehetőség a járatainkon eseti kerékpárszállításra (pl. rossz idő vagy defekt esetén). Jellemzően a hegyvidéki az emelkedő irányú és a hosszú, főleg a városkörnyéket kiszolgáló járatok esetében számítunk nagyobb kihasználtságra.
Használati útmutató
A tesztidőszakban valamennyi járművön biztosítják a kerékpárszállítási lehetőséget. A kerékpárok szállítását az utasok egy vonal- vagy gyűjtőjegy érvényesítésével, vagy kerékpárbérlettel vehetik igénybe. A kerékpárszállítás díja mellett a személyszállítás díját is meg kell fizetni, tehát a kerékpárosnak saját maga számára is rendelkeznie kell megfelelő jeggyel vagy bérlettel. Az autóbuszokon és trolibuszokon járművenként legfeljebb két kerékpár szállítható az arra kijelölt helyen, míg a villamosokon kocsinként legfeljebb egy kerékpárt lehet szállítani. A fogaskerekűn továbbra is szerelvényenként legfeljebb 8 kerékpár szállítható.
Fontos tudnivaló, hogy a villamosokon a kerékpárokat rögzíteni kell, erre a célra a járművek utasterében ipari tépőzárakat szereltek fel.
A 65-ös és 165-ös autóbuszon, valamint a 77-es trolibuszon elsőajtós felszállási rend van érvényben, így a kerékpárosnak felszállás előtt, a megállóban az első ajtónál szükséges az utazási jogosultságot bemutatni a járművezetőnek, majd a hátsó ajtón felszállni a kerékpárral együtt. A kerékpárok szállításával és járművön történő elhelyezésével kapcsolatban figyelje a megállókban és a járműveken a szállítás helyéről és módjáról kihelyezett tájékoztatókat. Egyes járműveken a kerékpárszállítás helye közösen került kijelölésre a babakocsis és kerekesszékes felülettel, itt a kerékpáros utasoktól a BKK előzékenységet kér a kerekesszékkel és a gyerekkocsival utazókkal szemben.  

Tanácsok a kerékpárok szállításához:

• Kerékpár szállítása kizárólag a kerékpáros piktogrammal megjelölt járműveken megengedett.
• A kerékpárt az arra kijelölt helyen tegye fel a járművekre.
• Az utazás egész időtartama rögzítsék a kerékpárt, hogy az utasok biztonságát, a ruhájuk tisztaságát, illetve a jármű épségét ne veszélyeztessék.
• A szállítandó kerékpár mérete nem haladhatja meg a 180x130x70 centimétert.
• A villamoson olyan kerékpárok nem szállíthatóak, amelyeknek kialakítása miatt nem rögzíthetőek a tépőzárral.
• Személyenként egy darab kerékpár szállítható.
• A szállítandó kerékpár nem lehet speciális kialakítású (cargo, tandem, motoros stb.).
• Amennyiben egy járművön egyidejűleg kerékpáros és kerekesszékes vagy babakocsis utas is utazni kíván, és a számukra biztosított helyek darabszáma ezt nem teszi lehetővé, akkor a kerekes székkel vagy babakocsival közlekedő élvez előnyt a kerékpárossal szemben.
• A tesztüzem során a kijelölt autóbuszokon és trolibuszokon első ajtós felszállási rend van érvényben, így a kerékpárral érkezők felszállás előtt először a megállóban az első ajtónál az utazásra és kerékpár szállítására vonatkozó jogosultságot mutassák be, a járműre felszállni típustól függően a kijelölt ajtónál lehet.
• Mivel a tömegközlekedési jármű előre meghatározott menetrend szerint közlekedik, fontos, hogy a lehető leghamarabb fel- és leszálljanak kerékpárjukkal.
• A kerékpárbérletről: a kerékpárbérletnek kizárólag egyhavi változat létezik matrica formájában, amelyet a bérletre kell felragasztani, azaz a bérlet vásárlásával egy időben célszerű megvásárolni. Kerékpárbérlet a havi-, negyedéves-, kedvezményes éves (csak a tömbös kivitelű 12 szelvényes), a hév és a szemeszterre szóló Budapest-bérlet minden típusához váltható. Csak a linkekn olvasható,  kijelölt pénztárakban lehet megvenni a matricákat.

Tanácsok az utasoknak:

• A kerékpárszállításra kijelölt helyen legyenek tekintettel és türelemmel a szállított kerékpárokra.
• Kérjük, fogadják türelemmel: a BKK kísérleti jelleggel teszteli a kerékpárszállítást, segítsék kerékpárral utazó utastársaikat a kerékpár elhelyezésében.

Budapesti Közlekedési Központ

Forrás: budapest.hu